به گزارش شهردار به نقل از ایسنا، مسئله ایمنی حمل و نقل عمومی همچون وجود کافی و به اندازه وسایل حمل و نقل عمومی در تهران مهم شده است و امروزه داشتن وسایل نقلیه عمومی ایمن و راههای ایمن برای تردد، به یکی از مطالبات مردمی تبدیل شده است. داشتن حمل و نقل ایمن در کنار فراوانی وسایل حمل و نقل عمومی یک مطالبه عمومی است و مسئله راه ایمن نیز برای مردم دغدغه شده است.
تقریبا همگان میدانند که ناوگان حمل و نقل عمومی کلانشهر تهران، فرسوده و مستهلک شده و چنانچه مسئولان چه در سطح خرد یا کلان، اقدامی موثر برای نوسازی بخش عمومی انجام ندهند، ممکن است پیامدهای پیچیدهای را شاهد باشیم.
طبق آمارهای تجمیعی، تهران از کمبود اتوبوس، واگن مترو و تاکسی نو رنج میبرد؛ بگونهای که در حاضر تعداد اتوبوسهای فعال در تهران حدود ۲۰۰۰ دستگاه است و این در حالی است که شبکه اتوبوسرانی تهران برای پوشش هر چه بهتر سفر درون شهری به ۹ تا ۱۱ هزار اتوبوس نیاز دارد. شبکه متروی تهران نیز در حال حاضر برای کاهش سرفاصله حرکت قطارها به ۱۵۰۰ دستگاه واگن احتیاج دارد، اما باتوجه به افزایش تعداد خطوط مترو و ایستگاه برای ۱۰ سال آینده باید ۴۴۳۰ دستگاه واگن، وارد خطوط متروشود
فرسودگی شبکه تاکسیرانی نیز از هیچ کس پوشیده نیست و این در حالی است که با بالا رفتن سن ناوگان حمل و نقل عمومی، از میزان ایمن بودن آنها کاسته میشود و این دغدغه نیز به مسئله کمبود ناوگان ایجاد شده است هرچند که مدیران وعدههای مختلفی در خصوص بهبود شرایط میدهند؛ اما باید دید به چه میزان این وعدهها محقق میشود.
در این میان جعفر تشکری هاشمی رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران در گفتگو با ایسنا، با اشاره به هفتم اردیبهشت ماه روز ایمنی حمل و نقل میگوید: وقتی میتوانیم بگویم که یک شهر، ایمن و دوستدار شهروندان خود است که زن و مرد، پیر، کودک و جوان، سالم و معلول وقتی که بخواهند در این شهر تردد کنند، بدون دغدغه خاطر باشند؛ اما متاسفانه شرایط فعلی شهر ما نه تنها دوستدار نیست، بلکه گاهی اوقات به طور جدی سلامت شهروندان را تهدید میکند و میبینیم که هنوز بسیاری از پیاده روهای شهرمان نه تنها برای افراد کم توان و مسن مناسب نیست که جوانان سالم نیز در تردد در این مسیرها دچار مشکل میشوند؛ بنابراین باید وقتی در مورد شهر ایمن صبحت میکنیم باید شهری باشد که اساس طراحی آن بر مبنای انسان محوری تعریف شده باشد.
وی تاکید میکند: انسان محوری یک شهر یعنی تردد پیاده و خودرویی ایمن باشد؛ اما متاسفانه آمار تصادفات نشان میدهد که ما در حوزه تصادفات نیاز به یک کار جدی داریم و همچنین در ایمن سازی بزرگراهها و معابر هم نیاز به ورود فوری و جدی داریم و آموزشهای شهروندی باید توسعه یابد چراکه به نظر میرسد آموزشها ضعیف است و باید تقویت شود.
رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران با اشاره به اینکه در حوزه حمل و نقل عمومی اصلا وضع مان خوب نیست، ادامه میدهد: من بارها اعلام کردم که داشتن سرمایه کلان، معیار نیست و یک روزی واگنها نو بودند و در وضعیت ایده آل قرار داشتند؛ اما این وسایل حمل و نقل همچون بدن یک انسان نیاز به مراقبت و بهداشت دارد و تجهیزات فنی باید به درستی نگهداری شود و تعمیرات به صورت منظم انجام شود؛ این در حالیست که شاهد یک عقب ماندگی و انباشتگی در متروی تهران و اتوبوسرانی هستیم و نکته قابل توجه این است که یکی از اولین مصوبات شورای شهر ششم تاکید بر تعمیرات و نگهداری ناوگان حمل و نقل عمومی بود.
تشکری هاشمی میافزاید: در سال ۱۴۰۱ اقداماتی در این حوزه انجام شد، اما اصلا مطلوب ما نبود و به همین علت در بودجه سال۱۴۰۲، بودجه خوبی در حوزه حمل و نقل پیش بینی کردیم که بهانهای مبنی بر نداشتن اعتبار و ردیف نداشته باشند و در عین حال قرار گذاشتیم که ماهی یکبار وضعیت پیشرفت کار را رصد کنیم و امیدواریم شهرداری به تعهدات خود عمل کند، چراکه جان و مال مردم مهمترین اصل در بخش حمل و نقل عمومی است.
وی در مورد سرانجام قرارداد شهرداری با بانک شهر برای خرید تجهیزات واگن سازی تاکید میکند: در سال گذشته قرار بود که شرکت بهره برداری مترو برای تأمین تجهیزات و قطعات مورد نیاز اورهال واگنهای مترو با بانک شهر وارد مذاکره شود که این مهم به نتیجهای نرسید و متأسفانه با تأخیر و تغییر، پیشرفت کار مطلوب نبود؛ اما برای سالجاری حدود ۱۵۰۰ میلیارد تومان فقط برای بازسازی واگنها و در حوزه اتوبوسرانی نیز حدود ۱۳۰۰ میلیارد تومان پیش بینی شده و این تصمیمات نشان میدهد که همه ما باید به حفظ سلامت شهروندان در حین سفرهای شهری با حمل و نقل عمومی توجه و اهتمام ویژه داشته باشیم.
تشکری هاشمی در پاسخ به این سوال آیا درست است که برخی مدیران نبود اعتبارات را علت عدم پیشرفت سریع اورهال ناوگان حمل و نقل عمومی میدانند؟ میگوید: از قضا اصلا اینگونه نیست و به هیچ وجه ما کمبود اعتبار در اورهال و ایمن سازی را قبول نمیکنیم؛ چرا که طبق اعلام شهرداری تهران نه تنها بودجه سال ۱۴۰۱ محقق شده، بلکه علاوه بر آن مدعی هستند که ۲۰ هزار میلیارد تومان مازاد در آمد داشتند و این نشان میدهد که شهرداری تهران، به هیچ عنوان کمبود مالی نداشته و این عقب ماندگیها بیشتر جنبه مدیریتی دارد و هرچند که خوشبختانه معاون حمل و نقل، در این موضوع وارد شدند و به نظر میرسد برای سال ۱۴۰۲ شاهد اتفاقات خوبی در حوزه ایمنی حمل و نقل باشیم.